See sild, mille ümber teeb külatee suure aupakliku ringi,
on otsekui loodud põlistamaks mälestusmärgina siinseid metsi läbinud “eluteed”.

( K. Pärn, K. Mölder, Sonda-Mustvee raudtee elu ja taassünd)

90 aastat tagasi, 1931. aasta augustis-septembris valmis Avinurme uus raudteesild, mis oli pikim ja suurim sild kitsarööpmelisel raudteel Eestis.

Augusti alguses kirjutasime Sonda-Mustvee raudtee avamisest 1. augustil 1926. aastal. Esimene raudteesild, mis avati 1925. aasta novembris, oli puust. Selle kohta kirjutas ajakiri Ronk:

Pildil esimene ülesõit vastavatud raudteesillalt. Ronk: perekonna ja noorsoo ajakiri, 21. november 1925 (Allikas: Digar) Vaata foto digikoopiat siit.

Nagu foto allkirjast ilmneb, oli puusild algusest peale kavandatud ajutise lahendusena. Uue silla ehitamine muutus pakiliseks 1931. aastal, mil kevadine jääminek puusilda tõsiselt kahjustas. Vana sild suudeti küll kokkukukkumisest päästa, kuid uue silla ehitamisega alustamine oli nüüd möödapääsmatu.

1931. aasta 22. augusti Päewalehes avaldatakse uudisnupuke, mis teatab:

Sonda-Mustwee kitsarööpalisel raudteel Awinurme jõele, sama jaama lähedal, ehitatakse uut raudteesilda. Alused, kaks jõe kallastel ja üks keskel on walmis. Warsti asetatakse neile peale raudosad. Sild saab pikk ligi 40 m ja on ühtlasi kõige suuremaks raudteesillaks kitsaroopalisel raudteel Eestis.

Uus raudteesild Awinurmes, Päewaleht, nr. 227, 22 august 1931 (Allikas: Digar)

Ilmselt üht varasemat pilti uuest raudteesillast, täpsemalt selle valmimisest jagas meiega Ainar Aasmaa:

Muuhulgas võib täheldada, et uus sild kerkis vanast kõrgemaks:

Avinurme uus raudteesild (Foto: M. Helme erakogu)

Teises ilmasõjas sai Avinurme raudteejaama piirkond korduvalt räsida. 8. augustil 1941. aastal oli raudteejaama ümbritsevas tärkavas alevikus suur tulekahju, maha põles 34 maja.

20. septembri varahommikul 1944 toimus Sonda–Mustvee kitsarööpmelise raudtee ja Laurissaare tee vahelisel alal Avinurme lahingu esimene kokkupõrge. Sõjategevuses sai purustusi ka raudteesild.

Purustatud Avinurme raudteesild 1944. aastal. Foto Oskar Juhani (Johannson) “Õhtuleht” (Allikas: Rahvusarhiiv)

Ent sild taastati ning püsib tänini. Vahepeal oli see küll kaunis nukras seisukorras ..

Avinurme raudteesild 1987. aastal. Ajakirja Kultuur ja Elu toimetuse fond (Allikas: Rahvusarhiiv, EFA.332.0.139993)
Avinurme raudteesild aprill 2001 (Foto H. Muda)

.. aga Sonda-Mustvee raudtee 75. aastapäeva puhul ja Avinurme Koduloomuuseumi ettepanekul hakkas Avijõe Selts taastama raudteesilda, vedurit ja vaguneid. Sillale pandi restaureeritud veerem. Algsest 130-meetrisest raudteest on tänaseks saanud 1 km pikkuse raudteelõiguga muuseumirong-raudtee.

ALLIKAD

Küllike Pärn, Katre Mölder 2009. Sonda-Mustvee raudtee elu ja taassünd. Avinurme Koduloomuuseum.

Ringvaade. Ronk: perekonna ja noorsoo ajakiri, 21. november 1925.

Uus raudteesild Awinurme. Päewaleht, nr. 227, 22. august 1931.